Saturday, September 4, 2010

Malam Berkat Malam Lailatul Qadar




Malam Lailatul Qadar adalah merupakan suatu malam yang diberkati dan dikatakan mempunyai keberkatan dan doa juga dipekenankan oleh Allah SWT. Ianya juga adalah sebaik baik malam yang mengatasi kesemua malam termasuk juga malam jumaat.

Assalamualaikum W B T
Sebot pasal malam lailatul qadar, mase kecik2x dulu aku memang sentiasa tunggu minggu2x terakhir puasa memandangkan malam ni akan ada masa minggu last2x puasa. Masa minggu2x last puasa tuh la pernah aku x tidor,sebab nak tengok apa yang ajaibnya malam tu? pastuh kebetulan kat bilik, mak aku ada letak pokok. So, sebab aku dengar kisah yang pokok akan tunduk...jadi aku tenung jer la pokok tuh sampai lentok..TAPI x sujud pon pokok tu?......Ni kesah mase budak2x la...hehe

Malam lailatul qadar ni pon ada petanda petandanye tau...so kalau nak tau malam tuh malam lailatul qadar ker x?..cuba la baca ni :

1) Malam tu tenang, tidak dingin dan tidak panas
2) Pada waktu siang, matahari yang terbit, cahayanya akan kelihatan pudar

3) Pada malam itu dikatakan Malaikat Jibril akan menyalami orang2x yang beribadat dan tanda tandanya?..korang akan rase sayu dan kemudian menangis secara tiba tiba
4) Manusia akan dapat bermimpi malam lailatul qadar dalam mimpi dia
5) Langit pada waktu malam yang cerah.....(memang la malam tuh gelap, tapi bila jenguk ke langit nampak terang)...haiyooo

So, banyak perkara perkara sunat yang boleh kita buat yer kawankawan..Antaranye:

1) Sembahyang Sunat Hajat.......(dikatakan segala apa yang dihajat akan dimakbulkan)
2) Baca Al Quran.
3) Istighfar banyak banyak
4) Berzikir, Bertasbih
5) Sembahyang Sunat Tahajud
6) Sembahyang Sunat Tasbih

Jadi, jom samasama kita rebut malam ni yer...renungrenungkan selamat beramal......;]


ps: Main mercun main gak...silap2x kena mata malaikat kang kena pelangkung x dapat raya..:P








Sekapur Sireh,
Hazique Mirza.




2 comments:

beruang said...

haha..
crita masa besar plak cne haziq?

FARIZ ILIO FERNANDO said...

amboi ko....
tiru entri aku... hehehehehe
http://fariziliofernando.blogspot.com/2010/08/malam-lailatul-qadar.html

Related Posts with Thumbnails